Møter i Kathmandu

Det ble et kort, men interessant opphold i Nepals hovedstad. Mest på grunn av menneskene jeg møtte. Dave og Richard er allerede beskrevet.

I går møtte jeg australske Maja på hotellet. En voksen australsk smykkedesigner, som kunne fortelle mer enn én fascinerende historie fra virkeligheten! Igjen opplevde jeg et overraskende nært møte med en inntil nylig helt fremmed person. Noe av årsaken til min reise denne gang, var at jeg måtte ut av mine vante omgivelser for å få perspektiv på saker jeg har grublet over.. Og så viste det seg at Maja hadde helt konkret erfaring på området, og gav meg noen av svarene jeg lette etter! Foruten å designe smykker, hadde hun jobbet som foto journalist, og hadde igjen begynt å ta bilder. Hennes reiser kan følges på blogen Travellingbead. Og går ting som planlagt, kan slitne damer ta en tur til stedet hun planlegger å åpne på Bali: Et sted der damer som av ulike grunner trenger en pause, kan rusle usminka rundt, svømme i havet, få en massasje, eller bare slappe av!

På Kathmandus noe østblokk inspirerte flyplass i dag morges, møtte jeg bl.a. et reisefølge fra New Zealand. Etter 2 ukers trekking, satt de i går værfaste på en liten flyplass. Og med utsikter til å sitte lenge på den flyplassen, hadde de rett og slett chartret et helikopter for å komme seg tilbake til sivilisasjonen! Handlingens kvinner og menn!

Sterkest inntrykk gorde allikevel svenskportugiseren som i 5måneder hadde jobbet som frivillig blant blinde i Nepal. Han var massør av yrke, og delte sine kunnskaper slik at de blinde kunne skaffe seg et levebrød. Dette gjentok han årlig, i ulike verdensdeler! I skrivende stund er han på vei til Portugal for å jobbe ved sin egen klinikk i noen måneder, før han igjen reiser ut. Neste gang går turen til Soweto i Sør Afrika, der han skal lære opp voldtatte, og dermed utstøtte kvinner, til å massere. Igjen for at de skal kunne tjene  penger til livets opphold på egenhånd!

Det er deilig å vite at det finnes så mange fine folk der ute!

 

Om Se min kjole

Eventyrlysten kjoledesigner på jakt etter godbiter blant nye og gamle stoffer, satt sammen til en fusion av nye og gamle modeller. Med et skrått blikk på små og store hendelser i livet forøvrig!
Dette innlegget ble publisert i Inspirasjon. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

